,

Teatrul ca Rezistență 2020

13 Mai 2020 /  TEATRU

Teatrul ca Rezistență 2020

Event info
Data
13 Mai 2020 — 15 Dec 2020
Locație
ONLINE

Proiectul Teatrul ca Rezistență se mută în online.

Proiectul Teatrul ca rezistență, curatoriat de criticul de teatru Cristina Modreanu și de actorul Ovidiu Mihăiță, co-fondator al Teatrului Auăleu, urmărește să cerceteze arhivele teatrelor din Timișoara, precum și colecții private pentru a analiza viața cotidiană a timișorenilor în timpul regimului comunist. În 2020, în contextul pandemiei, activitățile planificate au fost revizuite, astfel încât o mare parte să se poată desfășura online, un exemplu fiind atelierul virtual de testare a toolkit-ului adresat operatorilor culturali, realizat în cadrul proiectului. Până la finalul anului, specialiștii își vor continua cercetarea, iar concluziile lor vor fi redate în cadrul unei expoziții virtuale ce va constitui nucleul pentru viitoarea expoziție din 2021.

Teatrul ca Rezistență este un proiect realizat de Asociația Timișoara 2021 – Capitală Europeană a Culturii, parte a proiectului Heritage Contact Zone, co-finanțat prin programul Europa Creativă, cu sprijinul Primăriei Municipiului Timișoara și al Consiliului Local, prin intermediul programului cultural prioritar „Timișoara, Capitală Europeană a Culturii 2021”.

Mai - 2020 - Atelier Online

Organizații culturale și artiști, invitați să se înscrie la prima activitate, un atelier ce va avea loc în mediul virtual pe 13 mai.

Teatrul ca rezistență, program derulat de Asociația Timișoara 2021 – Capitală Europeană a Culturii în cadrul proiectului cu finanțare europeană Heritage Contact Zone, va organiza un atelier online la care sunt invitați să participe reprezentanți ai tuturor asociațiilor și instituțiilor publice din România a căror activitate este centrată pe prezervarea, punerea în valoare și discutarea critică a moștenirii culturale.

În cadrul atelierului, care va dura aproximativ două ore și se va desfășura pe data de 13 mai, pe platforma ZOOM, va fi prezentat toolkit-ul Heritage Contact Zone, cu exemple și exerciții menite să faciliteze o mai bună înțelegere a utilității acestuia ca instrument de lucru în proiecte având în centrul lor memoria colectivă.

Cum putem lucra cu o moștenire dificilă, în așa fel încât să găsim noi modalități inspiratoare de a ne implica publicul? Cum ar trebui să lucrăm cu povești umane complexe legate de moștenirea noastră culturală și de memoria colectivă și să le punem în context istoric în mod inovator și relevant? Cum să atragem un nou public și cum producem pentru acest public noi creații incluzive care să se bazeze pe memoria colectivă ca resursă? Aceste întrebări stau la baza proiectului european Heritage Contact Zone și au fost permanent nucleul tuturor activităților sale. Căutarea răspunsurilor la aceste întrebări reprezintă rațiunea pentru care a fost produs toolkit-ul pe care îl vom testa în curând în toate țările partenere în proiect

precizează Cristina Modreanu, curatoarea proiectului Teatrul ca Rezistență.

În România, atelierul de prezentare a toolkit-ului va fi susținut de Cristina Modreanu, iar Lars Ebert, coordonatorul proiectului Heritage Contact Zone, se va adresa participanților în deschiderea sesiunii de lucru cu o scurtă prezentare a scopurilor proiectului.

Numărul maxim de participanți la atelier este 15, iar înscrierile vor fi acceptate în ordinea în care vor fi făcute. Startul înscrierilor s-a dat astăzi, 28 aprilie, iar termenul limită este 8 mai. Cei interesați sunt invitați să completeze formularul de înscriere, accesând: https://forms.gle/PMqZCW5pfoi7a8D86.

Iunie - 2020 - Publicare Fanzin #4

Crizele teatrului în fanzinul Teatrul ca rezistență #4

După ediția-pilot lansată în 2018 și încă două numere apărute în 2019, Teatrul ca rezistență continuă seria publicației omonime, aducând în atenție articole care evocă teatrul în primul și în al doilea război mondial, reacțiile artiștilor cu prilejul altor crize mondiale din secolul 20, precum războiul din Vietnam sau asediul orașului Sarajevo, dar și subiecte la zi, inclusiv recenta confruntare a teatrului cu pandemia.

Proiectul Teatrul ca rezistență a fost gândit încă din 2018 ca un instrument de deschidere și revalorizare a arhivelor teatrale, care s-au dovedit resurse esențiale în ultimele luni, în timpul stării de urgență. Din aceste arhive, publicăm în numărul #4 al fanzinului un fragment din amintirile unui student timișorean despre spectacolul Țiganiada, realizat de trupa studențească Thespis în colaborare cu grupul Phoenix, una dintre producțiile foarte populare și foarte critice la adresa regimului comunist. De asemenea, articolul cu titlul „Vreau să fiu regizorul propriei mele vieți!” face parte dintr-o analiză mai amplă bazată inclusiv pe documente din arhiva CNSAS a fostei Securități, dedicată lui Emil Reus, unul dintre creatorii timișoreni care au creat constant spectacolele cele mai critice la adresa regimului comunist.

Articolele incluse în acest număr al fanzinului sunt scrise în limba română și rezumate în limbile germană, maghiară și engleză. Publicația poate fi citită în format digital Fanzin TcR 1_2020.pdf, urmând ca în luna noiembrie să apară un nou număr, de această dată în versiune tipărită. O selecție din articolele apărute vor putea fi citite și pe pagina de Facebook a proiectului în perioada următoare.

Noiembrie - 2020 - Interviurile Teatrul ca Rezistență

Teatrul ca rezistență 2020 - să vorbim despre o moștenire culturală dificilă prin social media

Nu e ușor de răspuns la întrebarea care stă la baza proiectului Teatrul ca Rezistență, o cercetare în arhivele teatrale din Timișoara: ”a existat sau nu rezistență prin teatru în România comunistă?”

Vă invităm să vizionați o selecție din interviurile Teatrul ca Rezistență pe noul Canal Youtube al proiectului Teatrul ca rezistență și pe pagina de Facebook Theater as Resistance. Dorim să dialogăm pornind de la aceste mărturii, ne interesează comentariile și amintirile voastre despre teatrul din timpul comunismului și le premiem pe cele mai interesante dintre ele. Astfel, primele trei comentarii notabile vor fi premiate cu o colecție de volume din seriile Istorie, respectiv Memorii publicate de editura Humanitas. Comentariile trebuie postate pe canalul de Youtube sau pe pagina de Facebook până la data de 3 decembrie 2020. Acestea urmează a fi traduse în limba engleză și incluse în broșura digitală a proiectului, pentru ca dialogul să continue, aducând lumină asupra urmelor lăsate de istoria recentă în spațiul cultural românesc, o lume marcată de totalitarism în Europa Centrală și de Est și în multe alte societăți din lume.

Noiembrie - 2020 - Invitație OPEN UP!

Invitatie deschisă de participare la conferința OPEN UP! The Week of Contested Heritage

Vă invităm să participați la conferința online "Open Up" organizată în cadrul proiectului Heritage Contact Zone, în perioada 23-26 Noiembrie 2020. 

Pentru înscrieri puteți accesa acest link,  Puteți urmări discuțiile și pe youtube aici.

Timișoara 2021 participă cu proiectul Teatrul ca rezidență, curatoriat de criticul de teatru Cristina Modreanu, care își propune să testeze ipoteza că a existat o rezistență prin cultură, și în particular prin teatru, în timpul comunismului în Timișoara. Proiectul este co-produs cu Auăleu Teatru (Timișoara), care lucrează în strânsă asociere cu instituțiile teatrale majore ale orașului: Teatrul Național din Timișoara, Teatrul Maghiar ”Csiky Gergely”, Teatrul German de Stat, Teatrul Thespis, Teatrul pentru copii și tineret Merlin.

Descarcă PROGRAMUL CONFERINȚEI

Decembrie - 2020 - Publicare Fanzin #5

Lansăm un nou Fanzin #5 și un film de animație

Proiectul Teatrul ca Rezistență își propune să creeze o punte de comunicare între generații prezentând în premieră filmul de animație Cenzură, realizat de artista Laura Pop care urmărește să surprindă complexitatea lucrurilor simple și multitudinea perspectivelor prin creațiile sale. În filmul de animație Cenzură este ilustrată esența anilor marcați de control și supraveghere. Vă invităm să vizionați filmul pe Canalul de Youtube Teatrul ca Rezistență și pe pagina de Facebook a proiectului Theater as Resistance.

În același timp, lansăm și numărul 5 al Fanzinului Teatrul ca Rezistență, dedicat de această dată teatrului independent din România, în speranța de a atrage atenția asupra celei mai inovatoare zone de creație teatrală, aflată în acest an într-o profundă criză. Acest număr se dorește a fi și un instrument de sensibilizare și advocacy. Fanzinul va fi prezentat factorilor de decizie de la Ministerul Culturii, primarilor și șefilor de consilii județene, scopul acestui demers fiind acela de a contribui la salvarea, măcar în ultima clipă, a companiilor independente de teatru din România.

***

Teatrul ca Rezistență este un proiect realizat de Asociația Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii, parte a proiectului european Heritage Contact Zone(HCZ), co-finanțat prin programul Europa Creativă, cu sprijinul Primăriei Municipiului Timișoara și al Consiliului Local, prin intermediul programului cultural prioritar ”Timișoara, Capitală Europeană a Culturii 2023”, parte a Programului Cultural TM2023 din anul 2019.

Proiectul este co-produs cu Auăleu Teatru (Timișoara), care lucrează în strânsă asociere cu instituțiile teatrale majore ale orașului: Teatrul Național din Timișoara, Teatrul Maghiar ”Csiky Gergely”, Teatrul German de Stat, Teatrul Thespis, Teatrul pentru copii și tineret Merlin.

***