,

Expoziție Harun Farocki - Ar trebui ca realitatea să înceapă

1 Octombrie 2020 /  FILM

Expoziție Harun Farocki - Ar trebui ca realitatea să înceapă

Event info
Data
01 Oct 2020
Locație
Timisoara

View event on Facebook

Harun Farocki
În colaborare cu Antje Ehmann

Reality Would Have to Begin / Ar trebui ca realitatea să înceapă

Curator: Diana Marincu
Perioada expoziției: 1 – 31 octombrie 2020

Organizatori: ArtEncounters, Deutsches Kulturzentrum Temeswar - Centrul Cultural German Timișoara, Primăria Municipiului Timișoara
Cu sprijinul: Goethe-Institut Bucuresti și Harun Farocki GbR
Partener instituțional: Neuer Berliner Kunstverein
Partener strategic: Timișoara 2021
Evenimentul face parte din Programul Cultural pentru 2020 – Timișoara Capitală Europeană a Culturii

Fundația Art Encounters și Deutsches Kulturzentrum Temeswar - Centrul Cultural German Timișoara vă invită joi, 1 octombrie 2020, de la ora 19:00, la vernisajul expoziției Harun Farocki – Ar trebui ca realitatea să înceapă. Alături de noi vor fi Antje Ehmann, coautoarea unei părți semnificative din lucrările prezentate, Diana Marincu, curatoarea expoziției, și Mona Petzek, directoarea Centrului Cultural German Timișoara.

Evenimentul va avea loc la sediul permanent al Fundației Art Encounters, Bd. Take Ionescu 46C (Casa ISHO), Timișoara.

Expoziția se va putea vizita doar pe bază de programare, în perioada 1 – 31 octombrie 2020, cu respectarea măsurilor de siguranță sanitară și a reglementărilor în vigoare privind distanțarea socială. Intrarea este liberă.

Harun Farocki (1944 – 2014) este unul dintre cei mai importanți cineaști germani, cu o operă prolifică de mai mult de o sută de filme, cunoscut datorită vocii sale singulare nu doar în ceea ce privește latura experimentală a abordării imaginii și a montajului, cât mai ales a incursiunilor critice pe care le face în micronarațiunile despre istorie, mentalități și realități politice în măsură să portretizeze procese sau fenomene sociale mai largi, prin intermediul imaginii. În calitate de regizor, scenarist, autor, Farocki a creat o operă cinematografică și artistică greu de încadrat într-un gen singular, de la filme realizate pentru televiziunea germană, la filme de lung metraj prezentate în importante festivaluri internaționale, mai târziu la instalații special concepute pentru spații dedicate artei, care trasează simultan și un nivel autoreferențial și autoreflexiv al filmului, aducând în permanență în prim-plan dialogul dintre imagine și imagine.

Expoziția reprezintă o selecție din filmele, video-urile și instalațiile lui Harun Farocki create între anii 1980 și 2014, o parte dintre ele în colaborare cu artista și regizoarea Antje Ehmann (n.1968), alături de care a lucrat de la începutul anilor 2000. Punctul nodal al expoziției îl constituie nu doar deconspirarea multiplelor coduri prin care este programat și instrumentalizat câmpul vizual din care autorul extrage imaginile, ci în special utilizarea montajului ca instrument al gândirii. Montajul, așa cum îl înțelege Farocki, ia adesea forma unor analogii lingvistice, a unor nișe care despart și apropie simultan imaginile, a unor gesturi cu caracter indexical, a unei metafore care înseamnă „transfer”. Imaginea și contra-imaginea, prin repetiție, reevaluare, echilibrare sau completare reciprocă, solicită intervenția privitorului pentru a transforma imaginile în realități politice comprehensibile.

Titlul expoziției, inspirat de eseul omonim al lui Harun Farocki din 1988, tradus în limba engleză în 1992, care a stat la baza filmului Imaginile lumii și inscripția războiului [Bilder der Welt und Inschrift des Krieges], sugerează un moment de răscruce, un gest care poate declanșa o turnură a unei situații intolerabile. În mod specific, ce reclamă această sintagmă este blocarea accesului la armele atomice și readuce în prim plan o afirmație a filosofului Günther Anders, care subliniază eșecul Aliaților din al Doilea Război Mondial de a bombarda accesul spre lagărul de la Auschwitz și de a opri viitoarele crime. Ar trebui ca realitatea să înceapă pentru a înțelege ceea ce nu se poate vedea, deși este acolo.

Situată în continuitate și în dialog cu cele două expoziții precedente care au avut loc în România dedicate cineastului german (tranzit.ro / Iași, 2018 și Goethe Institut Bukarest, 2019), această expoziție propune câteva secvențe tematice prin care pot fi distilate filmografia și activitatea artistică ale lui Harun Farocki pe o perioadă extinsă de timp:

O secțiune tematică a expoziției este concentrată asupra instalațiilor video pe mai multe canale care constituie ceea ce Farocki numea „o arhivă de expresii filmice” sau un „dicționar cinematografic”, bazat pe extrase din istoria filmului, found footage, și pe metoda de alăturare a acestor fragmente, prin soft-montage.

O altă secțiune este dedicată filmelor-eseu despre istoria în imagini a lagărelor de concentrare naziste și politica unei noi tipologii vizuale generate de băncile de date și arhivele de imagini operative, care includ „mai multe imagini decât poate cuprinde ochiul”.

A treia și ultima secțiune a expoziției urmărește un alt subiect recurent al creației lui Farocki – munca, văzută prin prisma mutațiilor suferite și a valorizării sau reprezentării acesteia în context social-politic.

Degustare online de bere artizanală

24 Octombrie 2020 / Gastronomie

Degustare online de bere artizanală

Sâmbătă organizăm prima degustare online de bere artizanală, în cadrul evenimentelor La Pas!

Am pregătit pentru voi un pachet generos care conține creații de la …

View more from this territory
Atelier de cafea prăjită local

25 Octombrie 2020 / Gastronomie

Atelier de cafea prăjită local

Fiind unul dintre cele mai tranzacționate produse de pe glob, ne vom da seama împreună că bobul de cafea ne influențează viața prin aspecte la …

View more from this territory
Din grădină în farfurie - dezbatere online

29 Octombrie 2020 / Gastronomie

Din grădină în farfurie - dezbatere online

Poate că niciodată nu a fost mai urgent să înțelegem că lanțurile alimentare scurte ne oferă o siguranță reală.

Conectează-te cu noi online și află …

View more from this territory