Expoziţiei Loss of Soul al artistului Részegh Botond

Asociatia Timisoara Capitala Culturala Europeana > Noutăţi > Expoziţiei Loss of Soul al artistului Részegh Botond
Fără categorie / 22 martie 2018 / Posted by Timisoara2021

Muzeul de Artă Timișoara vă invită joi, 22 martie, ora 18, în Sala Barocă, la deschiderea expoziţiei Loss of Soul al artistului Részegh Botond. Intrarea liberă!

Prezintă: Victor Neumann, Barabási Albert- László, Dan Lazea.

Loss of Soul

Că funcţionăm cu o anumită impresie asupra unui om multă vreme după ce aceasta s-a format, de cele mai multe ori ca rezultat al primei întâlniri, e un truism care ţine de psihologia elementară. Întâmplarea a făcut să îl cunosc pe Részegh Botond chiar în atelierul lui, iar sentimentul avut atunci nu doar că a rămas același, dar s-a și amplificat între timp. Mi-am spus la acel moment că, iată, este posibil să fii dedicat complet, ca artist, muncii de documentare a temei la care lucrezi și, în același timp, să te miști firesc în mediul în care trăiești, să fii implicat în bunul mers al lucrurilor din jurul tău, să urmărești cu un ochi critic direcţia în care se mișcă lumea, să participi la dezbaterile de idei ale momentului din mai multe ţări și în mai multe limbi.

În Loss of Soul Részegh Botond urmărește o temă care l-a acaparat de câţiva ani și pe care o dezvoltă într-o serie de lucrări variate ca dimensiuni, ca tehnică și ca mod de realizare. “Pierderea sufletului” poate suna patetic sau neconvenţional de pretenţios pentru lumea artelor contemporane, în măsura în care putea trimite, livresc și didactic, la istoria căderii, a alungării din paradis sau a tranzacţionării mai moderne a sufletului, precum în Faust sau în Maestrul și Margareta.

Részegh Botond nu face însă paradă de cultură. El se revoltă împotriva unui alt fel de pierdere, pe care o simţim, aici și acum, pe propria piele. E o pierdere de sine prin diluare, prin lipsa timpului de reflecţie, printr-un vertij al informaţiei de ultimă oră care ne obligă să consumăm conţinut cu o viteză ce nu mai permite nici măcar verificarea autenticităţii surselor. Részegh Botond pune pe pânză/hârtie ce rămâne din noi în epoca post-adevăr: căpăţâni care aduc vag a cap de om, trunchiuri care pot fi dar nu sunt neapărat părţi ale corpului omenesc, resturi ale unei umanităţi care mai are încă memoria unui alt ritm. […] Refuzul de a face lucrări frumoase nu mai este de multă vreme un act de frondă. De altfel, pictura lui Részegh Botond nu se înscrie deloc în tradiţia esteticii urâtului. Aș zice că în Loss of soul vedem la lucru un agnostic radical, indiferent la rezultatul pe care albul urban, griul și negrul le produc pe pânză sau pe hârtie. Cvasi absenţa culorilor din pictura lui Részegh Botond nu vine din formaţia lui de grafician, ci este alegerea naturală pentru niște lucrări unde stratul de acrilic este de multe ori mai degrabă zgâriat decât întins pe pânză rezultând o suprafaţă ce trimite la indiferenţa estetică a betonului nefinisat din arhitectura brutalistă.

E ușor de remarcat lipsa feţei umane din lucrările prezente în această serie. Lipsa fizionomiei este și o formă de manifestare a nesupunerii vizavi de extinderea tot mai intruzivă a tehnologiei de recunoaștere facială automată. Procesul de deconstrucţie la care Részegh Botond își supune personajele – ca iterări ale sinelui – nu se oprește însă la primul strat. Musculatura de sub piele dispare și ea, alterarea – în sensul abstractizării – continuând până la nivelul structurii de rezistenţă a corpului uman. „Lecţia de anatomie” se încheie fără o concluzie definitivă. Într-un fel, Részegh Botond radicalizează un proces de auto-transformare a omului ce a început cu suprafaţa – pielea – atunci când ea a devenit suport pentru scris sau desen (tatuaj/body painting), a fost perforată (piercing) sau „ajustată” (chirurgia estetică). În lucrările din seria Loss of soul corpul omenesc ca întreg poate fi acum modificat și recompus – modular – conform unei geometrii variabile.

Dan Lazea

Botond Részegh (n. 1977) este artist plastic. Trăiește și lucrează la Miercurea Ciuc. 

Cele mai recente expoziţii personale și de grup au fost: Várfok Project Room- Budapesta, LOSS OD SOUL, Atelier030202- Bucuresti, MIRAGE AND DAMNATION, Festivalul International de Teatru Interference- Cluj Napoca, LOSS OF SOUL, Muzeul de Artă Arad, NIGHTFALL, Gallery MC- New York, NIGHTFALL, Galeria ICR Viena, NIGHTFALL, Galeria Tipografia- Bucuresti, Casa Tranzit- Cluj Napoca. VOLTANY- New York (solo show cu Lena & Roselli Gallery). Részegh oscilează între figurativ și non-figurativ. Abordează medii artistice de la desen, gravură, pictură, cărţi de artist. Începând din anul 2010 alături de Áron Hajdú este iniţiator și coordonator al galeriei Új Krtierion din Miercurea Ciuc. A publicat alături de scriitorul György Dragomán un catalog de artist, ERŐTÁNC la editura Bookart, 2014.

Timișoara pe hartă

Susţine proiectul